Jervis Bay, Sydney en dan naar huis.. eh.. Nieuw Zeeland :D

6 februari 2014 - Jervis Bay, Australië

De laatste paar dagen in Australie is het voor ons vooral lekker relaxen in een mooie omgeving. Jervis bay Marine Park is echt een plaatje. Mooi strand, leuk dorpje Huskisson en opnieuw weer een goede sfeer. We zijn op de bonnefooi naar de camping gereden en daar blijken we maar 2 dagen terecht te kunnen, maar gelukkig is er nog geen 100 meter verderop nog een camping. Tijdens de middagwandeling boeken we daar een plaats voor de andere 3 nachten. De campings zijn beide prima met alle voorzieningen erop en eraan. Een paar dagen relaxen dus met een speeltuin en zwembad voor de kinderen en daar dichtbij een bbq, dus we kunnen ook nog eens heel relaxed samen eten. Wijn en heerlijk eten voor op de bbq, klaargemaakt terwijl de kinderen samen spelen, super!

De eerste dag lopen we lekker naar het strand, maar daar worden we echt gezandstraald :(. Er is echt een flinke wind en met het fijne zand is dat niet zo prettig voor de ogen en benen. Manik wil tijdens het lopen dan ook meteen rechtsomkeer maken en Kono dus ook. Ze hebben er meteen een slagzin bij gemaakt: ‘ Wind stop nou op’. Bij elke windvlaag die ze nu voelen, wordt dit nu geroepen door Kono ;-).

We lopen een kwartier verder (niet over het strand), naar een plek waar de wind niet komt. We komen uiteindelijk uit bij een mooie plek waar een riviermonding is. En dat is uit de wind. En daar spelen de kinderen heerlijk! We hebben eerder ergens een mooi bodyboard in een kindermaatje gevonden. Tijd om de te kijken of de kids dat wat vinden. Ze genieten op en top. Kono houdt zich tot onze verbazing goed vast en vind het geweldig om voort getrokken te worden in het water door iedereen, zelfs door Manik. Manik vind het ook echt heel leuk. Hij gaat een aantal keren ook vol op zijn plaat, maar dat hoort erbij. Vallen en opstaan…….

De volgende dag hebben een wandeling in het dorp gedaan, met de bolderkar uiteraard. Lekker wat lokale hartige taartjes (pie) bij de bakker gehaald. Kinderen hebben daar lekker in een mooie speeltuin gespeeld en wij hebben ons vooral verlekkerd aan de mooie boten in de haven. We zagen toen ook de voorbereidingen starten voor het Hobie World Championship. Dat is een wedstrijd met hobie-catamarans op verschillende niveaus. Volgens de kenners een hele happening. Voor ons leuk dat het letterlijk voor de deur wordt gehouden. Het is namelijk een mooi gezicht om 60 van die boten op een rij op het strand te zien liggen en te water te zien gaan. Vanwege deze bootrace is er ook het een ander opgebouwd, waaronder een tentje dat echt goede koffie en churros verkoopt. Dat wordt dus weer genieten van lekkere koffie, in plaats van de oploskoffie in de camper ;-). Meteen ook tijd om de kids voor het eerst Spaanse churros te laten proeven. Dat vinden ze heerlijk! De laatste dag  in Jervis Bay en voordat we naar Nieuw Zeeland gaan, was het weer tijd om afscheid te nemen van het strandspeelgoed. Ook in Sri Lanka hebben we dat gedaan. We proberen onze bagage beperkt te houden en dat betekent dat dit soort spullen voor ons lastige te vervoeren zijn. In Sri Lanka heeft Manik het zelf aan een klein meisje uit een vissersdorpje gegeven, die er erg dankbaar voor was. Manik vond het ook echt leuk om te doen (natuurlijk wel met de belofte dat hij nieuwe krijgt, zodra we weer op een strand zijn). Nu deze middag vinden we ook een gezin met een klein meisje en ook die is blij met de emmer, schepje en de paar vormpjes.

Dan de volgende dag vroeg op weg naar Sydney, onze laatste stop in Australië. Ongelofelijk hoe snel de tijd in Australie voorbij is gegaan. We hebben in Sydney nog 1 nachtje in de camper en dan nog 2 nachten in een hotel. We hebben een mooie camping uitgezocht in de Norhern suburbs (wijk) van Sydney en als we de camper op de camping gezet hebben, besluiten we meteen de stad in te gaan met de trein (25 minuten). Het is family fun sunday! Dat betekent dat je voor $2.50 gebruik mag maken van al het openbaar vervoer (incl de ferries). We komen aan met de train (metro) en doen een wandeling richting Opera house en Harbour bridge Daar pakken we een ferry in buurt en stappen uit bij het Luna park. Konden van daaruit echt ontzettend mooie foto’s maken van het Opera House en de brug. Rondje gelopen met de kids  bij het Luna Park en dan met de ferry door naar de wijk Darling Harbour en Chinatown. Het is voor Manik en Kono leuk om weer een keer met een boot te varen natuurlijk. Als we aankomen in Darling Harbour blijkt er een mooi vuurwerk display gepland te zijn voor de viering van het Chinees Nieuwjaar 2014 (year of the horse) om 21:30.. Hmmm. eigenlijk beetje laat voor de kids.

Dus  we kiezen ervoor om maar wat te gaan eten, de kinderen nog even te laten spelen in echt een supermooie speeltuin in het centrum en dan richting de trein. Zo gezegd, zo gedaan… Het begint ook al aardig donker en laat te worden en de kids zijn echt moe. Blijken we recht op een parade op van het Chinees Nieuwjaar aan te lopen. Echt heel mooi gedaan met allemaal praalwagens, alle Zodiac-tekens komen langs en natuurlijk ook Chinese draken. En vooral veel paarden dit jaar ;-). De kinderen vinden het superleuk, dus blijven we maar even kijken. Het mooiste is eigenlijk nog wel, dat ze een heel gebouw hebben gebruikt om allerlei afbeeldingen/filpmjes op te projecteren. Heel gaaf gedaan. Daarna maar snel naar de camper om op te ruimen en de kids op bed te leggen. Het slapen is nog nooit zo snel gegaan die avond…….. Morgen gaan we de camper inleveren en de kinderen vinden dat maar wat raar, want ze willen graag in de camper blijven. Dus dat is een fijn perspectief voor Nieuw Zeeland, we gaan daar immers 6 weken in een camper bivakkeren.

Met terugbrengen gaat alles goed en bij het hotel aangekomen blijken we een kamer te hebben met een aparte kamer voor de kids. Fijn! En ook lekker om weer een echt bed te hebben. De laatste 2 dagen bekijken we Sydney nog, gaan naar Sea ife met de kinderen en zoeken iets uit om de eerste paar dagen in Auckland te verblijven. Tri heeft een leuk appartement gevonden via airbnb.nl. Daar verhuren mensen hun eigen huis. Ergens wel een raar idee, maar misschien ook het proberen waard. We vinden iets vlak bij het centrum van Auckland. Behoorlijk ruim en luxe uitgevoerd appartement. Doen? Doen! Nu kijken waar we in terecht komen. Tijd om de tassen  goed in te pakken voor de vlucht en te gaan. Inpakken gaat onderhand vrij snel. En we hebben het idee dat we steeds minder bagage hebben?!?! We zijn geen spullen kwijt voor zover we weten ;-). Je raakt wel het een ander kwijt tijdens zo’n reis. Bij het vliegveld aangekomen gaat het inchecken zonder problemen en zitten we ook binnen de gewichtsnorm. Blijft best spannend om een tas in te pakken, als je weet dat je op of over de grens zit en je geen weegschaal hebt.

Vlucht gaat ook weer probleemloos. Op Auckland Airport pakken we een taxi naar het appartement. Dit blijkt echt een heel mooi appartement te zijn. Er is ook een kinderkamer en de kinderen leven zich meteen uit met al het speelgoed. Manik wil ook het liefst op de kinderkamer spelen en niet naar buiten (hmmmm, dat is dan weer minder prettig voor ons). Speelgoed van andere kinderen blijft het leukst. Ook Kono vermaakt zich goed. En wij genieten ook van alle gemakken. Als avondeten doen we de ‘beste sushi van Auckland’, tenminste dat zeggen ze. Een lekker Nieuw Zeelands wijntje uit Marlborough erbij en smullen maar. Het appartement is inclusief een mooi espressomachine, dus we hebben ook weer een lekker cappuccino van vers gemalen bonen :D.  Dat hebben we echt gemist van thuis! Het is lekker om een weekje in een echt huis te zitten. De eerste nacht hebben we met zijn allen dan ook heerlijk geslapen. Vandaag rustig opgestart, wasjes en boodschappen gedaan en de kids  hebben nog een beetje (bij)geslapen overdag (waren ze echt aan toe) en toen de stad in gegaan. Lekker gewandeld met flinke heuvels uiteraard en daarom nemen we de bolderkar en rugdrager mee. Ook hier weer veel positieve opmerkingen gekregen over de bolderkar. Cool thing, man! Ik geloof dat we die dingen maar moeten gaan importeren en verkopen ;-). Leuke nieuwe business! Natuurlijk de beroemde Skytower gedaan. We vonden het eigenlijk een beetje duur ($28 p.p.). Maar het is ook jammer als je naar Auckland gaat en het niet doet, dus toch maar doen. En de bolderkar maar even aan een hek vastmaken? Toch maar even vragen of ze dat geen probleem vinden, aangezien het voor de deur van een hotel zit. Wat zeg je, bij de conciërge droppen? Ok, doen we dat wel. Daar aangekomen, zegt de conciërge dat het eigenlijk niet kan want we zijn geen gasten van het hotel. Maar voor ons maakt hij een uitzondering.  Dus wij op de roltrap naar beneden (daar is de ingang van de Skytower), komt de conciërge nog aangerend! Sir! Here! Geeft hij ons een kortingskaartje, dat ons een 2de kaart voor de Skytower gratis geeft. Relaxed :D

De Skytower blijkt inderdaad de moeite waard. Manik vindt de glazen vloer in de lift naar etage 60 wel echt heel cool en ook de glazen vloer op het skydeck deert hem niks. Hij loopt te springen op het glas, terwijl anderen eigenlijk nog bedenkingen hebben of ze er wel op durven staan. In elk geval geen hoogtevrees, dus! We zien een fantastisch uitzicht. We betalen iets extra’s om binnen een dag nog terug te mogen. Dan kunnen we het uitzicht overdag en in het donker zien. En beide malen is het echt de moeite waard. Je kan enorm ver om je heen kijken. Dan tijd om naar huis te gaan. Met de taxi, want dan liggen kids ook weer een beetje op tijd in bed. Morgen maar een eiland voor de kust gaan bezoeken….

1. Riet mateijsen:
    6 februari 2014
    fantastisch, en een woord. groetjes, en veel plezier nog.
  2. Wim en Leny:
    6 februari 2014
    Wat een mooi reisverhaal is het weer geworden en wat doen jullie toch veel met de kids super hoor.En het is leuk telezen dat ze het erg naar hun zin hebben dat ze heel erg genieten. Net als jullie zelf. Veel plezier in New-Zeeland
  3. Annie en Rianne:
    6 februari 2014
    Wat geweldig dat jullie zo veel zien en dat de kids het zo naar de zin hebben geniet er maar van groetjes van ons
  4. Rinia en Rejendrenath:
    6 februari 2014
    Wat een levendige beschrijvingen van jullie avonturen! Wij krijgen het gevoel alsof wij nog steeds met jullie op reis zijn. Lezen staat gelijk aan meegenieten. Houden zo!
  5. Ton en Nelly:
    7 februari 2014
    Wat een super vakantie is dat geweldig zo veel dat jullie zien !!! gr ton en nelly
  6. Corrie:
    7 februari 2014
    Wat een mooie reis tjonge jonge dat maak je nooit meer mee (denk ik hihi ).nog veel plezier in new-Zeeland .
  7. Jeanne Van Loenen:
    7 februari 2014
    Heb weer genoten van jullie reisverslag, superen veel plezier in nieuw zeeland!!!!!
  8. Opa Kees:
    10 februari 2014
    Het is geweldig jullie reisverslagen.
    Jullie genieten van de ontzagwekkende natuur en van elkaar.
    En ik geniet dat jullie het zo goed maken.
    Nog heel veel plezier!
    Groetjes, opa Kees
  9. Annet en Huub:
    11 februari 2014
    Bedankt voor jullie lieve kaart.
    Ik lees dat het een geweldige reis is, en de kinderen volop genieten. Nog veel plezier samen.
    Gr. Annet en Huub.