I want Kandy

9 januari 2014 - Negombo, Sri Lanka

De rit naar Kandy was woest en snel. We hadden een mooi busje met goede vering en zowaar een coureur als chauffeur. ;-) We hadden een rit van 6 uur verwacht en we hebben er 3 uur over gedaan….. We vlogen echt alle kanten op. Kinderen raakten net niet het plafond. Kono vond de hobbels wel leuk. Niet onze beste rit dus, maar wel snel ;)

Het reeds geboekte guesthouse in Kandy is echter echt de moeite waard. Supernetjes en heel vriendelijk personeel. Je merkt wel meteen dat je weer in een stad zit. We besluiten maar een stukje te gaan wandelen. We gaan een rondje om lake kandy wandelen. De lucht is daar wel lekker fris en er is een mooie speeltuin voor de kinderen, waar Manik en Kono meteen DE bezienswaardigheid zijn. In de avond gaan we lekker eten bij een restaurant en dat bevalt zo goed dat we ons restaurant voor de komende paar dagen gevonden hebben. Het is alleen wel frappant dat ze de helft van wat op de kaart staat niet hebben.. Maar wat ze hebben smaakt goed!

Na een goede nachtrust is en een ochtend ronddwalen en shoppen op de markt, is het tijd voor een trip naar het olifantenweeshuis. Het is echt heel leuk om zoveel olifanten te zijn, ook kleine baby-olifanten. En Manik heeft de olifanten nog fruit kunnen voeren. Het is ook een beetje dubbel, want je kunt de verzorgers betalen om op de foto te gaan met de olifanten. Er hangt dus wel een commercieel tintje aan. Maar al met al is het heel leuk, zeker voor de kinderen. Even later gaan de olifanten dwars het dorp door om te baden in de rivier. Heel leuk om te zien. Kono en Manik (en wij allemaal) genieten hier van. Vanaf de olifanten gaan we door naar de botanische tuinen. Maar een flinke regenbui gooit roet (of water) in het eten. We gaan toch maar meteen door naar huis en lekker wat eten.

De volgende dag is Adja (opa) Mahabali niet helemaal tip top. Dus hij blijft thuis met wat gezelschap. De rest doet nu maar de rit naar de koninklijke botanische tuinen. Die zijn dus echt de moeite waard!

’s Avonds gaan Anouk en Tri met zijn tweeën uit eten bij een ‘Slightly chilled Loungebar ’ . Een leuk restaurantje ergens op de heuvel met een heel mooi uitzicht over het meer van Kandy. We hebben echt heerlijk gegeten en waarschijnlijk onze laatste maaltijd met zijn 2-en voor de komende 4 maanden ;-).  Om een uur of 22:00 lopen we terug. Is een ruim kwartier, dus een lekkere wandeling. Op de terugweg valt ons op dat de stad wel erg verlaten en donker is. Hier gaat iedereen blijkbaar om 21:00 naar bed. Het is echt vreemd om door zo’n verlaten stad te wandelen. Bij het guesthouse aangekomen zijn de rolluiken ook dicht en zien we voor het eerst kakkerlakken op straat. :(..... Maar na aan te bellen wordt er gelukkig opengedaan.

De volgende dag naar de tempel van de Tand, de grootste tempel van het eiland. Het is echt een heel mooi tempel. Tri wordt heel vaak voor local aangezien. Ook hier weer. Het word dan ook heel verleidelijk om gebruik te maken van het local tarief, maar toch maar niet gedaan. Het is echt een indrukwekkende terrein, met een hele mooie tempel, Er gaat ook, ondanks alle mensen rust uit van het terrein. Helaas begin het tegen de tijd dat we uitgekeken zijn ook weer te regenen. Dus maar even avondeten bij de pizzahut die om de hoek staat, even geen rijst. Adji en Adja Mahabali zijn thuis gebleven omdat Adja zich nog niet zo goed voelde….

De laatste volle dag in Kandy is Adji met Oma mateijsen toch nog naar de tempel van de tand geweest. Tri is bij adja gebleven en de Kids zijn met Opa en Anouk naar de speeltuin gegaan. Het is zeer warm die dag.

Op het avondprogramma staat de lokale dansvoorstelling. We pakken 2 tuk-tuks en gaan richting de culturele dans. Die is echt leuk uitgevoerd en de kinderen kijken hun ogen uit. Als afsluiter lopen ze ook nog even op hete kolen.. Ook een aanrader. Nu maar op naar hus,

We zouden gaan eten bij het restaurant waar wij eerder met zijn 2n gegeten hebben.. Maar als we naar buiten lopen hoost het als een malle! Hmmmm. En geen tuk-tuk te zien… Oh ,de locatie ligt half op een heuvel.. Lopen met de kids is niet echt een optie.. Even maar wat gaan regelen dus. Tuk-tuk lukt wel. Maar daar passen we niet met zijn allen in… Dus rijden er maar een paar mee met de dansers in de auto :D. Leuk dat dat zo opgelost wordt. Echt lieve mensen. De volgende dag op naar onze laatste locatie in Sri Lanka, Negombo.

Het einde (voor onze ouders) komt nu echt dichtbij. We gaan richting Negombo. Een badplaats bij Colombo (en de luchthaven) in de buurt. Voor de rit daarnaar toe hebben we een heel relaxte chauffeur geregeld. Doet er iets langer over, maar we kunnen normaal blijven zitten. Aangekomen bij onze laatste stop in Sri Lanka zijn we blij. Het is een hele mooie locatie met prachtige tuin en zwembad en een zeer vriendelijke eigenaar, die in nederland gewoond heeft. Hier genieten we nog even van de zon, onze mooie appartementen en elkaar. Morgen gaan onze ouders naar huis en daarna gaan we richting Australie.

En dan begint het echt….. Bijna vier maanden met zijn vieren

1. Angelique en Evert:
    9 januari 2014
    Dat gaat zeker een onvergetelijk ervaring worden voor jullie!
    Geniet van elkaar, gr. Angelique
  2. Marc:
    9 januari 2014
    Wow klinkt goed. Australie is zo leuk!! Pas wel op de spinnen ;) goede vlucht!
  3. Rosita Mahabali:
    10 januari 2014
    Allereerst mijn complimenten voor de schrijver ... je schrijfstijl wordt steeds beter. Ieder reisverhaal is spannender en vermakelijker dan de vorige geschreven! De anekdotes worden ook met steeds meer humor beschreven ... Ik kijk uit naar de reisbeschrijvingen van de komende vier maanden. Vraagje: hoezo waren Manik en Kono DE bezienswaardigheid in de speeltuin? Waren zij dan de enige kinderen die gebruik maakten van de speeltuin? Liefs, Ramon & Rosita, Rudie en Alex
  4. Riet mateijsen:
    10 januari 2014
    prachtig reis verslag, heerlijk australie, lijkt mij, en voor de ouders veilige vlucht naar huis.
  5. Corrie:
    10 januari 2014
    Wat een ervaring en heel spannend die verhalen !ik vindt de schrijver ook een compliment mag hebben .
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal van jullie vieren ,veel succes en geniet er allemaal van .
  6. Manuela tilemans:
    11 januari 2014
    Hallo,wat een leuke reisverhalen het is duidelijk dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Veel plezier nog!!!
  7. Petra:
    11 januari 2014
    Zo leuk om jullie te volgen! Geniet van de reis en van elkaar! Groetjes petra
  8. Sylvie:
    16 januari 2014
    Goed bezig jullie, wat klinkt het fantastisch en wat fijn dat jullie samen met jullie ouders zo hebben kunnen genieten. En nu lekker met z'n 4en, heerlijk!